Urząd Miasta Marki

Al. J. Piłsudskiego 95,
05-270 Marki
22 781 10 03, urzad.miasta@marki.pl

Godziny pracy: pn, wt, cz, pt: 8.oo-16.oo,
śr: 10.oo-18.oo

Podsumowanie roku według Echa Podwarszawskiego

Krok po kroku, krok za krokiem żegnamy się ze starym rokiem. Tradycyjnie więc: o czym warto było pisać przez ostatnie dwanaście miesięcy?

Styczeń szansą dla wielodzietnych

Zaczęliśmy od losowania samochodu dla uczestników loterii „Zamelduj się w Markach”. Toyota trafiła na ulicę Zabawną.

Skoro już o Markach: ulica Zygmuntowska miała pecha i podczas przebudowy trasy Toruńskiej jakoś zapomniano o jej połączeniu z drogą technologiczną. W efekcie kończy się wysokim krawężnikiem. Podobno jej przebudowa ma nastąpić w przyszłym, 2014 roku.

W Zielonce definitywnie zakończyła się budowa nowego mostu w ciągu ulicy Słowackiego. Inwestycja sfinansowana z budżetu miasta pochłonęła milion złotych.

W Ząbkach w styczniu zamknięto Orlą. Powód? Budowa tunelu pod torami.

Marki, Ząbki i Zielonka mają karty upoważniające do zniżek rodziny wielodzietne. W Zielonce można taniej skorzystać z oferty sportowej i kulturalnej, Ząbkach – z darmowej komunikacji i tańszych usług firm lokalnych, w ramach akcji „Jestem z Ząbek”. Marki zaś mają dwie wersje udogodnień: 3+ i 4+. W pierwszej można mieć tańsze zajęcia w MOK i przedszkolach, w drugiej – dodatkowo – bezpłatną komunikację ZTM.

Pod koniec miesiąca Zielonkę obiega wiadomość, że będzie budowana oczyszczalnia ścieków. Mieszkańcy się cieszą, bo to oznaczałoby obniżenie cen za ścieki. Urzędnicy chłodzą zapał: dopiero w długoletniej perspektywie własna oczyszczalnia umożliwi Zielonce ustabilizowanie cen za odbiór ścieków i stworzy realne szanse na niższe rachunki dla jej mieszkańców. Trzeba znaleźć fundusze, lokalizację…

Luty: co będzie ze wspólnym biletem?

11 lutego do Ząbek wróciła – po pięciu latach przerwy – linia 345. – Uruchomienie nowej linii to efekt licznych postulatów mieszkańców Ząbek do władz miasta, aby utworzyć połączenie ul. Powstańców z rejonem skrzyżowania ulic Radzymińskiej i Młodzieńczej – informuje Tomasz Kret, doradca burmistrza Ząbek ds. transportu i komunikacji. – Jest to również pomysł stołecznego Zarządu Transportu Miejskiego na rozwiązanie problemu wiecznie niepunktualnej linii 145, która na swojej długiej trasie w kilku miejscach utyka w korkach, a autobusy kursują w oderwaniu od rozkładu jazdy tzw. „stadami”.

Ochotnicza Straż Pożarna w Markach po ponad dwudziestu latach nieistnienia znów zaczyna działać. Szkoda, że w listopadzie znaleźli się tacy, którzy budującą się remizę okradli ze sprzętu potrzebnego w akcjach ratunkowych…

W lutym ZTM zerwał umowę z powiatem wołomińskim dotyczącą wspólnego biletu na linii kolejowej. W zasadzie nie tyle zerwał, co przedstawił nierealne dla gmin warunki jego utrzymania, ale wyszło na to samo – od czerwca 2013 r. „wspólny bilet” przestał funkcjonować.

Marzec: dość TIRów w Markach!

Prawdopodobnie w nocy z 1 na 2 marca wandale zdewastowali pomnik Armii Krajowej przy ulicy Kolejowej w Zielonce, kradnąc dwie mosiężne płyty, które przedstawiały awers i rewers polskiego odznaczenia wojskowego: Krzyża Armii Krajowej. Pierwsza płyta miała odlany znak Polski Walczącej, a druga napis: 1939 Armia Krajowa 1945. Sprawców nie odnaleziono.

Z rzeczy weselszych – na początku miesiąca podczas Halowych Zawodów Modeli Latających F1N w ramach Pucharu Polski zielonkowscy modelarze zebrali łącznie cztery medale.

W Markach wszyscy mają dosyć korkujących miasto TIR-ów. Czekając na budowę obwodnicy na Piłsudskiego wprowadzono dla ciężarówek zakaz wyprzedzania na ulicy Piłsudskiego, głównej arterii miasta. Co prawda TIR-y jeżdżą nadal, ale przynajmniej po jednym pasie.

Powiat wołomiński i ZTM doszedł do porozumienia i wspólny bilet zostaje na tymczasowych warunkach do końca czerwca.

Kwiecień: startuje tunel w Ząbkach

14 kwietnia rusza budowa tunelu drogowego pod torami kolejowymi w Ząbkach. Samego tunelu właśnie, bo prace w okolicy trwają od października 2012. W związku z budową Koleje Mazowieckie odwołują 34 pociągi.

Rada miasta Zielonka podjęła decyzję o rozwiązaniu straży miejskiej. Wbrew opinii burmistrza i policji w Zielonce. – Trzeba oszczędzać – argumentują rajcy. Strażnicy cieszyli się zaufaniem większości mieszkańców, co potwierdziła przeprowadzona w 2011 roku ankieta. Ponad 80% zapytanych pozytywnie oceniała pracę funkcjonariuszy. Od lipca, kiedy uchwała weszła w życie, nie było już czego oceniać.

Maj: gdzie Zielonka planuje tunele?

Radni Ząbek wyrazili swoje stanowisko w sprawie przebiegu wschodniej obwodnicy Warszawy (WOW). Opowiedzieli się za tzw. wariantem zielonym, czyli wschodnim oraz rekomendowali powiązanie trasy ekspresowej S17 z drogą wojewódzką nr 634, jako rozwiązanie dla węzła „Ząbki”. Wariant zielony, jako biegnący bliżej linii kolejowej Zielonka-Rembertów, pozwoli na stworzenie czegoś w rodzaju korytarza komunikacyjnego, dzięki czemu przyszłe inwestycje będą miały mniejsze oddziaływanie na środowisko i miasto.

W Markach otwarto kolejnego orlika. Drugiego po działającym przy Stawowej. Ten umiejscowiony jest przy SP1 na Okólnej.

Trwają zaawansowane prace koncepcyjne dotyczące lokalizacji przejazdów i przejść po modernizacji linii kolejowej E75 w Zielonce. W ubiegłym roku PKP PLK wyłoniły wykonawcę. Rozpoczęcie robót planowane jest już w przyszłym roku. Kwestia nadal poddawana dyskusji to budowa trzech przejazdów drogowych przez tory kolejowe. Pewny jest tunel w ulicy Kolejowej, którego wykonanie oczekiwane jest od dawna przez mieszkańców, a szczególnie kierowców, stojących dziś w długich korkach przed szlabanem. Po wcześniejszych konsultacjach z PKP wytypowano dwie możliwe lokalizacje: pierwsza, to tunel w okolicach ulicy Przemysłowej i druga – tunel w ulicy Inżynierskiej.

Czerwiec i koniec biletu

W czerwcu zapada oficjalna decyzja: koniec wspólnego biletu na linii wołomińskiej. Ząbki się buntują po uruchomieniu stacji Warszawa Wilno, zaledwie kilka kilometrów od granic miasta.

Skoro już jesteśmy w Ząbkach: padła propozycja przeniesienia pętli linii 345. Miałaby zostać przeniesiona z obecnego miejsca, czyli z rejonu ronda Gajowa/Sosnowa, o 300 metrów dalej, do skrzyżowania ulic Skorupki i Sosnowej – tak proponuje radny Świątkiewicz. – Nie ma w tej chwili takich możliwości technicznych – odpowiada krótko burmistrz Robert Perkowski. – To jest też kwestia zapewnienia bezpieczeństwa ruchu na całej trasie autobusu.

W ostatni weekend czerwca uruchomiono kąpielisko na zielonkowskich gliniankach. Wkrótce później odnotowano pierwsze utonięcie…

Wakacje: mamy bike and ride!

Od początku wakacji obowiązuje ustawa śmieciowa. Nasze odpadki należą do miasta i to ono zajmuje się ich wywozem. Czy to oznacza koniec śmieci po lasach? Na pewno jest drożej, ale coś za coś…

- We wrześniu moja córka idzie do pierwszej klasy. Widzę, że SP3 w Zielonce jest przeludniona tzn. uczęszcza do niej za dużo dzieci jak na warunki lokalowe i stąd system zmianowy. Czasami nawet brakuje pomieszczeń na zajęcia dodatkowe po lekcjach – skarży się pani Anna. – Na dziś mamy tyle dzieci, że utworzymy trzy klasy pierwsze – jedną dla sześciolatków, do której przyjęliśmy 22 uczniów i dwie klasy siedmiolatków, gdzie jest po 27 dzieci. I rzeczywiście w tych klasach jest trochę maluchów spoza rejonu, tylko że jest to spowodowane tym, że kilka lat temu nasz obwód został zmniejszony – ripostuje dyrektor Joanna Zielenkiewicz. Szkoła przygotowała plan inwestycyjny na najbliższe lata, ale to odległa perspektywa.

Parkingi przesiadkowe w Warszawie to idealny sposób na poruszanie się po mieście: zostawiasz swój samochód na miejscu postojowym i przesiadasz się do komunikacji miejskiej. Marki ten pomysł zmodyfikowały i stworzyły parkingi rowerowe – w pobliżu popularnych miejsc przesiadkowych można zostawić jednoślad i do Warszawy ruszyć autobusem. Na początku lipca uruchomiono trzy pierwsze takie parkingi, miesiąc później – czwarty, przy ulicy Dużej. Poprzednie zlokalizowano przy urzędzie miasta, na Wczasowej oraz przy skrzyżowaniu Sosnowej i Kościuszki. I cały czas powstają nowe.

Szkoła Podstawowa nr 3 w Ząbkach rośnie. Na boki! Szkoła na Kościelnej zyska nową powierzchnię użytkową dzięki modułom. To tani sposób, a efektywny – zestawione z identycznych klocków są łatwe w utrzymaniu i szybkie w ustawianiu. A uczyć się w nich można tak jak w murowanych murach.

Wrzesień: karta miejska dla podwarszawiaka?

Temat starej przychodni w Markach przy Piłsudskiego wraca z każdym jej pożarem, zalaniem czy dewastacją. Jeden ze starszych mareckich budynków niszczeje i jak do tej pory nie było pomysłów, co z nim zrobić. Ten drewniany, parterowy budynek służył jako przychodnia lekarska, później zamieszkali w nim repatrianci z Kazachstanu. Obecnie niszczeje, a wszyscy przypominają sobie o nim tylko w sytuacji, gdy wybuchnie tam kolejny pożar. Obiekt, choć wpisany na listę zabytków, powoli obraca się w ruinę. Miasto zdobyło zgodę na jego wyburzenie, przy zachowaniu niektórych elementów architektonicznych. Rozbiórka ma nastąpić w przyszłym roku.

Warszawa ma swoją kartę miejską, na której można kodować bilety komunikacji miejskiej, płacić za parkowanie bądź wypożyczać rowery systemu Veturilo. Mieszkańcy Ząbek dzięki programowi „Mieszkam w Ząbkach” mają bezpłatne przejazdy autobusami linii Z, mogą też liczyć na rabaty w lokalnych firmach. Tym tropem idą Marki, które chcą wprowadzić własną kartę – we wrześniu pojawił się pomysł, więcej informacji pojawiło się w listopadzie.

Znów Marki: podczas rozprawy administracyjnej w Markach, dotyczącej budowy obwodnicy, okazało się, że zabezpieczenia przed hałasem nie są zgodne z wydaną dla projektu decyzją środowiskową. Za osiedlem Kosynierów oraz za ul. Kujawską niemal do rzeki Długiej jest przerwa w ciągu ekranów, choć projekt zakładał, że bariery takie będą na całej długości drogi przez Marki. Mieszkańcy podpisywali się pod petycją o przywrócenie pierwotnego planu.

Październik: Marki budują szkołę i basen!

Ulica Skorupki w Ząbkach jest częścią drogi wojewódzkiej 634. Przecina ją ząbkowski szlak komunikacyjny łączący Powstańców ze stacją kolejową. Sęk w tym, że bez świateł drogowych ta trasa często się korkuje, właśnie przy ulicy Skorupki. Rozwiązaniem byłoby ustawienie świateł na skrzyżowaniu Sosnowej, Langiewicza i drogi nr 634 właśnie. – Pomysł jest rzeczywiście dobry i zasługuje na realizację, ale nie wróżę mu powodzenia. Światła muszą poczekać na polepszenie koniunktury w województwie. Wtedy na pewno światła staną, będą też rozmowy o kompleksowej przebudowie ulic w tej okolicy – mówi burmistrz.

Marki szykują się do budowy wspólnie z powiatem zespołu szkół – ma tam być, oprócz sal lekcyjnych, biblioteki i kilku boisk hala widowiskowo-sportowa, zaplecze laboratoryjne i basen. Dostępne nie tylko dla uczniów. I to już za dwa lata!

W lutym tego roku pisaliśmy o proponowanych rozwiązaniach dla Zielonki w ramach modernizacji linii kolejowej E75 Warszawa – Sadowne. Wtedy mówiło się o zamianie istniejącego przejazdu kolejowego w ciągu Kolejowej na tunel drogowy, z wejściami na perony oraz ciągiem pieszo-rowerowym. Dodatkowo Zielonka wynegocjowała drugi przejazd na wysokości ulicy Przemysłowej, który miałby powstać już po zakończeniu prac modernizacyjnych między Rembertowem, Zielonką i Tłuszczem. Tyle tylko że przejazd na Przemysłowej oprotestowali mieszkańcy, w efekcie planowana przeprawa zmieniła lokalizację z Przemysłowej na okolice Inżynierskiej – Leśnej. We wrześniu się odwidziało – w końcu, po protestach, uchwałach i dyskusjach rozpatrywane są rozwiązania z przejazdem przez tory łączącym ulice Inżynierską, Krasińskiego i Słowackiego. Prace mają ruszyć w 2016.

Listopad: Marki skorzystają z metra?

Szans na to, że metro dotrze do Marek nie ma żadnych, ale ich mieszkańcy mogą skorzystać na sensownym wydłużeniu drugiej linii metra. Dlatego władze Marek chcą, aby był realizowany wariant zakładający węzeł przesiadkowy i parking park&ride przy Trasie Toruńskiej na wysokości Głębockiej. Przy zakładanej lokalizacji stacji obok Trasy Toruńskiej Marki zyskają świetny punkt przesiadkowy. – Usytuowanie węzła metra właśnie tam, w połączeniu z parkingami park&ride daje szansę na rzeczywiste połączenie tej części aglomeracji warszawskiej z resztą stolicy – mówi wiceburmistrz Marek Sylwia Matusiak. – Ponadto otwiera to dalsze perspektywy rozwoju metra w kierunku północnym, tuż przy samej granicy miasta Marki.

Po roku od rozpoczęcia prac przy tunelu pod torami w Ząbkach drogowcy przebili się z Orlej na Wojska Polskiego. To na razie tylko robocze przebicie, ale do końca tego roku tunel ma być zastropowany, oświetlony i gotowy do prac wykończeniowych. W listopadzie oświetlenie odzyska Orla, a piesi – przejście wzdłuż 3 Maja. Samochody pojadą tunelem dopiero w przyszłym roku.

Zielonka zyskała dofinansowanie na rozwinięcie swoich ścieżek rowerowych, stworzenie nowych szlaków i materiałów promocyjnych. Nie chodzi tylko o ścieżki dla rowerów – oprócz nich w mieście powstaną punkty informacyjne, wypożyczalnia jednośladów oraz – co powinno ucieszyć rodziców najmłodszych – zaplanowano modernizację placu zabaw w Zielonce. Szlaki rowerowe w mieście i okolicy zyskają nowe oznakowania, władze zamierzają także uruchomić w ramach projektu portal turystyczno-informacyjny oraz przygotować specjalną aplikację na smartfona, przeznaczoną dla turystów odwiedzających gminę.

Od stycznia mieszkańcy Warszawy będą mogli korzystać z tańszych biletów kodowanych na Karcie Warszawiaka – piszemy w listopadzie. – Ich sąsiedzi z Marek nie są gorsi: na początku roku ma być gotowa dla zameldowanych mieszkańców Karta Markowianina, umożliwiająca zakup biletów na komunikację po niższych cenach niż w pozostałych miejscowościach objętych II strefą.

Znów Marki: Po październikowej sesji rady powiatu wołomińskiego w Markach rozpętała się burza. Starostwo zastanawia się, czy wyłożyć pieniądze na projekt zespołu szkół przy Wspólnej, władze miasta uspokajają: inwestycja nie jest zagrożona. Radni powiatowi zarzucili spółce Mareckie Inwestycje Miejskie, powołanej m.in. właśnie w celu doprowadzenia budowy zespołu szkół do końca, brak panowania nad sytuacją, blokowanie środków z budżetu powiatu, które mogłyby zostać wydane na inne cele i fatalną współpracę ze starostą.

Grudzień planuje przyszły rok

W grudniowym wydaniu informujemy o budżetowych planach miast na rok 2014. O jakich będziemy pisać za rok w podsumowaniach, jako zrealizowanych? Zobaczymy…

Wiktor Tomoń


Więcej w gazecie

Echo Podwarszawskie

Komentarze wyłączone

WordPress.org - wdrożenie: ACTIVENET - projektowanie stron internetowych - Warszawa, Marki (zapytań: 45, generowano: 0,541s)