Grupa Marki 2020

Stowarzyszenia Grupa Marki 2020
05-270 Marki; ul. Andersa 2

grupa@marki2020.pl
601 861 021

Nie rezygnujemy w sprawie ekranów

Na środowej sesji Rady Miasta gościli dwaj znamienici politycy: Jacek Sasin z Prawa i Sprawiedliwości oraz Jan Grabiec z Platformy Obywatelskiej. Skorzystaliśmy z tej okazji i w imieniu mieszkańców południowo-wschodnich Marek złożyliśmy na ich ręce pisemne zapytanie, czy – jeśli zostaną wybrani na posłów – wesprą nasze starania o zwiększenie ochrony akustycznej miasta i w jaki sposób zamierzają to zrobić, biorąc pod uwagę, że głosy zaniepokojonych mieszkańców do tej pory zostały bez odzewu. Zdajemy sobie sprawę, że z inwestorem nie ma szans na rzeczową rozmowę. GDDKiA jak mantrę powtarza, że zrobi badania akustyczne po wybudowaniu obwodnicy. Niestety, trudno uwierzyć, że w ogóle zareaguje.  Świadczy o tym przypadek mieszkańców warszawskiego wieżowca przy ul. Narwik 21 na Bemowie. Przekroczenie norm hałasu udowodniono tuż po oddaniu trasy do eksploatacji w 2011 r. i do tej pory nic z tym nie zrobiono. Jedyna nadzieja  w decyzjach politycznych.

Pozwalamy sobie zacytować fragmenty tego pisma, które na ręce polityków łożyli Łukasz Gryc, sympatyk Grupy Marki 2020 i mieszkaniec tej części Marek, oraz Michał Jaroch, radny i członek naszego stowarzyszenia.

Sprawa niepotrzebnych  ekranów akustycznych wzdłuż trasy Warszawa – Łódź spowodowała, że rządzący postanowili obniżyć normy hałasu i bez jakiejkolwiek refleksji zredukować ochronę także w terenie zurbanizowanym. To niestety spotkało nasze miasto mimo protestów wyrażanych podczas rozprawy administracyjnej we wrześniu 2013 r. Zamiast 3320 m ochronnej bariery zaproponowano nam 1758 m. To o prawie 50 proc. mniej, niż zakładała decyzja środowiskowa. Mało tego, co najmniej dwa osiedla leżące wzdłuż przebiegu obwodnicy Marek nie mają żadnej ochrony! Obniżono także wysokość ekranów, mimo że na tej samej trasie, kilka kilometrów dalej, wybudowano półtunele

Marki doskonale wiedzą, co to hałas. Przez środek miasta przebiega droga krajowa, przez którą przejeżdża ponad 60 tys. pojazdów dziennie. Jeśli ochrona akustyczna wzdłuż obwodnicy nie zostanie wzmocniona, źródło hałasu i zanieczyszczeń po prostu zostanie przeniesione kilkaset metrów dalej, obejmując także Ząbki i Zielonkę.  Za kilka lat będzie jeszcze gorzej, gdy do budowanej obwodnicy Marek zostanie włączona Wschodnia Obwodnica Warszawy

Mieszkańcy naszego miasta czują się obywatelami drugiej kategorii. Na Targówku i Żoliborzu wybudowano półtunele. Tam, gdzie ich nie ma, znajdują się wysokie ekrany, także w tzw. pasie rozdzielenia. Na Ursynowie droga południowej obwodnicy Warszawy, ze względów społecznych, ma być prowadzona w kosztownym tunelu. My nie prosimy ani o tunel, ani o półtunele. Stoimy twardo na ziemi. My prosimy o wysokie ekrany, które będą stanowić barierę zarówno dla hałasu, jak i zanieczyszczeń. Jest jeszcze czas, by teraz poprawić projekt, bo prace dopiero ruszają

Szkoda by było, gdyby ten wielki kapitał społeczny, zebrany w czasie akcji  Tak dla Obwodnicy Marek został zmarnowany przez bezduszne decyzje inwestora, który znakomicie zdaje sobie sprawę, że nowe, mniej rygorystyczne normy hałasu są przekraczane na trasie S8, pomimo zastosowania dużo lepszych zabezpieczeń akustycznych

Więcej TUTAJ

Komentarze wyłączone

WordPress.org - wdrożenie: ACTIVENET - projektowanie stron internetowych - Warszawa, Marki (zapytań: 61, generowano: 0,539s)