BiznesMarki.pl

BiznesMarki.pl
ul.Promienna 17a/3, Marki 05-270
532 799 516
katalog@biznesmarki.pl

Na dobre zaczęła się szkoła…

Wakacje pozostały jedynie we wspomnieniach. Szkoła ruszyła na dobre, a co za tym idzie wróciły mniejsze i całkiem duże kłopoty.

Uwagi w dzienniczku, rozmowy z wychowawcą. „Proszę przypilnować syna, nie przynosi przyborów szkolnych, gubi wszystko…”,albo : „Pani córka nie uważa na lekcji…, jest jakby nieobecna”.Do tego pierwsze pisanie ze słuchu i….mnóstwo błędów. Takich „dziwnych” jak to określają rodzice, czyli poprzestawiane litery, całe wyrazy i ortografia.

Pewna mama mówiła: ?Byłam u laryngologa, bo moja córka zachowywała się jakby nie słyszała, co się do niej mówi. Jednak lekarz twierdzi, że słuch ma w normie. Co w takim razie się z nią dzieje??

Właśnie, co się dzieje?

Jeśli wykluczyliśmy niedosłuch, warto byłoby sprawdzić ,czy dziecko nie ma  problemów z ?przetwarzaniem słuchowym?.

Co to jest przetwarzanie słuchowe?

Dziecko słyszy ale jakby z opóźnieniem.  Polecenia trzeba  powtarzać kilkakrotnie , kierując je konkretnie do ucznia (a  w szkole nauczyciel mówi do całej klasy ). Takie dzieci mają duże problemy w nauce czytania, bo żeby czytać, trzeba dobrze słyszeć. Żle funkcjonują w grupie, są albo wycofane, albo agresywne.

Wspaniałe efekty daje w takich wypadkach terapia słuchowa dr Johansena. Polega ona na codziennym odsłuchiwaniu  w domu indywidualnego dla każdego dziecka programu nagranego na płytę CD, której dziecko słucha przez słuchawki. Co kilka tygodni efekty terapii są sprawdzane ( audiogram, test dychotyczny) w ośrodku.

Pedagodzy potwierdzają,że po skończonym treningu słuchowym dzieci lepiej czytają, piszą, są bardziej skupione na zadaniach, spokojniejsze. Dzieci z nadwrażliwością słuchową ( które zatykają uszy na przerwach, na ulicy) nie stresują się tak w trudnych dla nich warunkach.

A póki co, pamiętajmy,że dziecko w wieku5-7 lat skupia się 15 min ,8-9 lat – 20 minut. Jeśli tyle to dla waszych pociech za długo, warto porozmawiać z nauczycielami, pedagogiem, rozważyć zasadność przeprowadzenia treningu słuchowego.

A od ?zaraz? można pobawić się z dzieckiem. W co? Bardzo proszę:

Ćwiczenie rozwijająca koncentrację uwagi, oraz pamięć świeżą i odroczoną.

Opowiedz dziecku jakąś historyjkę. np. taką: ?U mojej babci na strychu stała stara szafa. Miała ona 4 półki, na których ustawiano zapomniane rzeczy.

Na najniższej półce stał szklany wazon do kwiatów, na drugiej od dołu poustawiane były niebieskie filiżanki i biały dzban. Na trzeciej leżały czerwone pudełka z drobiazgami , a na samej górze umieszczony był drewniany statek.?

Zapytaj na koniec jakie przedmioty były w szafie?

Wieczorem przed snem znowu przypomnij dziecku o historyjce i zobacz, co zapamiętało.
Dzieci uwielbiają historie opowiadane przez dorosłych, można je zmieniać i wymyślać w zależności od wieku . Polecam!

 

I jeszcze jedno. Telewizja i komputer, które to przedmioty darzone są przez nasze dzieci wielką miłością, bardzo eksploatują dziecko emocjonalnie.
Pomimo,że dziecko siedzi, to nie odpoczywa, a jeśli jest zmęczone, to potem trudno mu się skupić.

Warto o tym pamiętać.

 

Maria Kwiatkowska
terapeuta pedagogiczny
i słuchowy w Ośrodku Ortosensis

 

 

 

Komentarze wyłączone

WordPress.org - wdrożenie: ACTIVENET - projektowanie stron internetowych - Warszawa, Marki (zapytań: 48, generowano: 0,530s)