Konferencja w Zarządzie Transportu Miejskiego

Sprawozdanie z konferencji w Zarządzie Transportu Miejskiego pt. „Plany związane z modernizacją Komunikacji Miejskiej oraz plany na najbliższy kwartał”.

21 kwietnia 2009 r. miało miejsce spotkanie Przedstawicieli Zarządu Transportu Miejskiego oraz przedstawicieli prasy i środków masowego przekazu z dzielnic peryferyjnych i gmin podwarszawskich.

Na początku Dyrektor ZTM, Pan Leszek Ruta przedstawił kilka propozycji dobrego, skutecznego transportu aglomeracyjnego na miarę najlepszych sieci komunikacyjnych w Europie, które powoli są wprowadzane w okolicach Warszawy. Podał przykład miasta Lesznowola ? gdzie w prywatnych autobusach wprowadzony został wspólny bilet ZTM i prywatnego przewoźnika. Zalety takiego rozwiązania są oczywiste, bo pasażerowie kupują jeden bilet, zamiast dwóch. Dyrektor wspomniał, że w komunikacji peryferyjnej trzeba sporo jeszcze poprawić, za tym przemawiają liczby – w Warszawie 70 % wszystkich podróży to przejazdy komunikacją zbiorową, a pod Warszawą tylko 40 %. Jednak Pan Ruta uważa, że należy tworzyć punkty przesiadkowe do metra lub tramwaju, a nie kierować linie bezpośrednio do centrum Stolicy. Proponowany przez Dyrektora scenariusz ma zastosowanie na całym świecie, a poza tym ogromne plusy takiego rozwiązania widać również w Warszawie, gdzie mamy kilka punktów przesiadkowych z prawdziwego zdarzenia jak np. Okęcie, Żerań FSO czy Metro Młociny, gdzie ludzie mogą wygodnie i szybko przesiąść się, odpowiednio, z autobusu do tramwaju albo do metra, nie wjeżdżając w korki i nie tracąc w nich czasu.

Po Panu Leszku Rucie głos zabrał p. Piotr Izdebski, który zreferował temat : ?Organizacja publicznego transportu zbiorowego w m. st. Warszawie i w aglomeracji warszawskiej?. Pan Izdebski ciekawie zaprezentował temat, jednak dotyczył on głównie Warszawy, dlatego pominę ten wątek, a prezentację z Jego przemówienia można znaleźć klikając i ściągając z linka, który jest podany poniżej.

Następnie głos zabrał Pan Tamas Dombi, który powiedział jak wyglądają Modele organizacji komunikacji podmiejskiej w gminach aglomeracji warszawskiej. Marki w tym schemacie są przykładem gminy, która ma porozumienie z Warszawą, które polega na tym, że gmina na mocy porozumienia objęta jest liniami ZTM. Zarząd Transportu , we współpracy z władzami Gminy, organizuje połączenia z Warszawą. Warto dodać, że cechą nieodłączną takiego systemu jest to, że gmina poza liniami ZTM ma także linie prywatne. Pan Tamas Dombi powiedział, że Marki należą do gmin, które mają dość małe zaludnienie, a jeździ po nich proporcjonalnie dużo linii z dużą częstotliwością. Następnie przedstawiciel ZTMu przedstawił udział wydatków na transport zbiorowy w budżetach gmin objętych porozumieniami. Co ciekawe Marki w tej klasyfikacji są na 6. miejscu (po Warszawie, Ząbkach, Łomiankach, Wiązownej i Nieporęcie). W Warszawie udział wydatków M.ST. Warszawy na komunikację to 15 %. Marki przeznaczają 3,37 % swojego budżetu na organizację transportu autobusowego, którego pojazdy dostarcza nam ZTM. Następnie dowiedzieliśmy się ile gmina przeznacza rocznie na 1 mieszkańca. W tej klasyfikacji oczywiście przoduje również Warszawa, która przeznacza prawie 640 złotych rocznie na 1 mieszkańca na transport zbiorowy. Drugie są, co ciekawe ? Stare Babice. Jest to miasto, które mimo, że mają cztery przelotowe linie (712, 714, 719, 729) to musi płacić dużo na 1 osobę zamieszkującą tę gminę, ponieważ mają słabe zaludnienie. Marki w tej klasyfikacji są na 12. miejscu. Gmina dopłaca za każdego naszego mieszkańca na transport publiczny 61 złotych rocznie. Potem nastąpiła część prezentacji, która wskazała, że Marki posiadają naprawdę dobrą komunikację, a mianowicie Pan Dombi przedstawił ile kilometrów łącznie na 1 mieszkańca przejeżdżają autobusy ZTM w danej gminie w ciągu roku. Pierwsze były oczywiście Stare Babice, które jak wspomniałem są gminą bardzo słabo zaludnioną, a jednocześnie jeździ tam dużo autobusów. Marki są na 4. miejscu. Ujmując to w zrozumiały język ?dla? każdego mieszkańca naszego miasta linie 718, 805, 732, 740 i N61 razem wzięte przejeżdżają ponad 33. kilometry rocznie !!!

Następnie przyszedł czas na pytania od przedstawicieli prasy i mediów. Dla naszej gminy interesujące pytania zadał Pan Marek Chrzanowski przedstawiciel ?Wieści Podwarszawskich? reprezentujący nasz powiat. Pytał On Dyrektora ZTM, czy zanosi się na powstanie linii dowożącej ludzi z Radzymina i Wołomina do Warszawy i czy ZTM planuje utworzyć linie w ramach jednego powiatu, a nie z powiatu do Warszawy. Leszek Ruta odpowiedział, że utworzenie komunikacji miejskiej dla Wołomina i Radzymina leży w woli zarządców gminy, bo to oni muszą znaleźć pieniądze na dofinansowanie takich linii. Jeśli chodzi natomiast o tzw. linie poprzeczne to powiedział, że największe możliwości tkwią w kolei i nie o to chodzi żeby kolejnym autobusem ?wjechać? do Warszawy tylko o to, żeby dowieźć ludzi do kolei i żeby pociągami skierować ludzi do Stolicy i znajdujących się tam miejsc pracy, a przy tym zmniejszyć natężenie ruchu na drogach. ZTM jest przeciwny pomysłowi, żeby linią autobusową dojechać z Wołomina do Warszawy. Ponadto planowana jest 3. strefa biletowa. Obecnie granicę drugiej strefy zostały wyznaczone tam, gdzie obecne linie kończą bieg linie podmiejskie, ale jak wspomniał Dyrektor nie są to granice sztywne jak ?granice państw?, a poza tym takie kwestie być może ustali Ustawa Metropolitarna.

Następne pytania przedstawił Paweł Jaczewski (autor artykułu). Pytał On o linie do Radzymina i prosił o skonkretyzowanie przez p. Rutę czy znana jest data uruchomienia tej linii, a poza tym czy znana jest dokładana trasa, częstotliwość etc. Pytanie Autora związane było z tym, że dowiedział się on od osoby która zajmuje się tworzeniem tras z ZTMie, że data uruchomienia to 1 września, a trasa z Dworca Wschodniego do os. Victoria w Radzyminie, jednak Dyrektor odpowiadając na Jego pytanie zdementował jego informacje, mówiąc, że wszystko jest na etapie planów. Mamy nadzieję, że Marki dofinansują tą linię w dużo mniejszym stopniu niż mało potrzebną Markom linię 740 (za której utrzymanie płacimy 40 % kosztów funkcjonowania całej linii, podczas gdy za kursowanie priorytetowych dla Marek linii 718 i 805 płacimy 25 do 30 %).

Na koniec wspomnę jako miłośnik komunikacji miejskiej i jako osoba, której leży na sercu dobra komunikacja w Markach i Warszawie, że rozwój transportu w aglomeracji Warszawskiej idzie w bardzo dobrym kierunku z obecnym Dyrektorem na czele. Pan Leszek Ruta patrzy na problemy (w przeciwieństwie do poprzedniego Dyrektora Czapli) okiem fachowca (wykształcenie transportowe) i komunikacja wreszcie się zmienia na lepsze nie uwzględniając interesów partykularnych, a interes ogółu, co chyba każdy gołym okiem zauważa. Nowe punkty przesiadkowe, linie dowozowe, racjonalizacja taboru poprzez zakupienie pojazdów typu ?midi?, duża promocja komunikacji w Warszawie i okolicach, ważny wspólny bilet, który cieszy się ogromnym zainteresowaniem, bus-pasy, które słusznie dają przywileje na drodze autobusom (1 autobus przewozi w szczycie średnio 100 ? 150 osób, a 1 samochód średnio niecałe 2 osoby) ?. Wymienione przed chwilą udogodnienia dla pasażerów transportu zbiorowego to tylko niektóre z przełomowych zmian, które w Europie zachodniej są już standardem. Pan Ruta zaznaczył na początku konferencji, że nie chodzi o to, żeby wystawiać Jemu i ZTM-owi laurki, ale żeby ludzi poinformować. Ja zdecydowanie wystawiam ocenę bardzo dobrą, i nie chodzi tylko o tą konferencję i o rzetelną informację dla środków masowego przekazu, ale o całą politykę Zarządu Transportu Miejskiego, w którym wreszcie zaczęli zarządzać pasjonaci i osoby kompetentne, a nie biznesmeni, którzy umieją zarządzać, a na komunikacji nie znają się wcale. Powodzenia i oby tak dalej !!!

Paweł Jaczewski

Materiały z konferencji :

prezentacja-transport-publiczny


Komentarze: 1

  1. Włodzimierz Karpiński pisze:

    Panie Pawle,
    moje uznanie i szacunek. Takie publikacje to dla mnie skarb prawdziwy.
    Pozdrawiam

Zastrzeżenie
Opinie publikowane na łamach Portalu Społeczności Marek są prywatnymi opiniami piszących – redakcja Portalu nie ponosi za nie żadnej odpowiedzialności.
Osoby publikujące w artykułach lub zamieszczające w komentarzach wypowiedzi naruszające prawo mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.

WordPress.org - wdrożenie: ACTIVENET - projektowanie stron internetowych - Warszawa, Marki (zapytań: 75, generowano: 0,592s)